مجله الکترونیکی

جامع ترین سایت فروش آنلاین بلیط هواپیما و هتل

مجله الکترونیکی

جامع ترین سایت فروش آنلاین بلیط هواپیما و هتل

  • ۱
  • ۰


1001 جایی‌که پیش از مرگ باید دید- بلغارستان کشور شگفت‌انگیزی است از شرق به دریای سیاه، از غرب به رشته کوه‌های بالکان، از جنوب به ترکیه و یونان و از شمال به جمهوری رومانی رسیده و دانوب معروف در آن در جریان است.

تاریخ تمدن در این کشور به 3500 سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. این کشور در دوران مدرن و در کشاکش جنگ‌های جهانی حوادث و تغییراتی بسیاری را به خود دیده‌است. عناصر اصلی فرهنگ سنتی این کشور را ترکیبی از میراث عثمانی، یونانی، اسلاوی و بلغار شکل داده و حتی می‌توان رد پایی از میراث ایرانی را نیز در بخش‌هایی از فرهنگ این کشور قدیمی مشاهده کرد.

در این قسمت از هزار و یک جای دیدنی پیش از مرگ سری خواهیم زد به شهر صوفیه، پایتخت این کشور؛ صوفیه یکی از قدیمی‌ترین پایتخت‌های اروپا است که قدمت آن به سده‌ی هشتم میلادی باز می‌گردد. صوفیه در غرب و بخش کوهستانی بلغارستان واقع شده‌است. عثمانی‌ها حکومتی طولانی در این شهر داشته‌اند و به احتمال زیاد نام این شهر نیز ریشه در حکومت آنها در این منطقه دارد.صوفیه شهر کلیسا و ساختمان‍های زیبا است که در گوشه گوشه‌ی آن از مشاهده‌ی معماری شگفت‌انگیز بناها لذت خواهید برد.

بنای یادبود شوروی

یکی از دیدنی‌های صوفیه که این روزها در سراسر جهان شهرت یافته است، بنای یادبود ارتش سرخ شوروی است که در سال 1954 توسط روس‌ها ساخته شد. از ایستگاه دانشگاه صوفیه مترو که پیاده شوید این بنا را خواهید دید. اما آنچه  چندسالی است توجه‌ها را به آن جلب کرده آثار گرافتی هنرمندی ناشناس است، همچنین  برخی از سربازان روسی مانند ابرقهرمان‌های داستان‌های آمریکایی رنگ شده‌ که می‌تواند نشانی از تاثیر غرب بر فرهنگ بلغارستان  باشد.

کاخ و پارک ورانا(Vrana Park and Palace)

این کاخ صد و چند ساله توسط شاه فردیناند در سال 1904 ساخته شد و در واقع یکی از آثار جدیدتر این شهر به حساب می‌آید. تا سال 2013 از آنجا که این منطقه به خانواده‌ی سلطنتی تعلق داشت بازدید برای عموم ممنوع بود، اما از تابستان آن سال مردم می‌توانند در باغ زیبای این کاخ گردش کنند.

باغ ورانا مجموعه‌ای از زیباترین و خاص‌ترین انواع گیاهان و گل‌ها را جمع‌‌آوری کرده است. گردش و عکاسی در این باغ بسیار روح نواز و آرامش بخش خواهد بود.

پانچارِوُ(Pancharevo)

دوست دارید از استراحت در آفتاب و در کنار آب لذت ببرید؟ کافیست 12 کیلومتر به سمت جنوب شرقی شهر حرکت کنید. پانچارو منطقه‌ای ییلاقی در میان دو کوه لوزن و ویتوشاست، یک دریاچه‌ی مصنوعی نیز در اینجا واقع شده که می‌تواند فضای مناسبی برای تفریح و استراحت ایجاد کند. با پیاده‌روی در اطراف منطقه به چشم‌اندازی از دریاچه و کوه دست خواهید یافت. همچنین خرابه‌هایی دیدنی متعلق به دوران قرون میانی نیز در پانچارو وجود دارد.

میراث روم باستان

همانطور که گفتیم، صوفیه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپایی است. در دوره‌ی امپراتوری روم این شهر اهمیت خاصی یافت تا آنجا که کنستانتین حتی آن را رم خود، خطاب می‌کرد. در میان آثار بسیاری که در این شهر وجود دارد می‌خواهیم به چند اثر شاخص اشاره کنیم.

گنبد سنت جرج(Saint George) متعلق به قرن چهارم میلادی با معماری منحصرفرد خود یکی از آنهاست که در کنار هتل شرایتون و وزارت آموزش  بلغارستان واقع شده و به همین سبب به راحتی قابل دسترس است.

کلیسای آجر سرخ هاگیا صوفیه(Red Brick Hagia Sophia) متعلق به قرن ششم میلادی که نام شهر نیز از آن می‌آید از جاذبه‌های مهم شهر است. هنگام بازدید دیدار از زیرزمین کلیسا را فراموش نکنید، برخی از آثار به جا مانده از روم باستان در آنجا قابل مشاهده است.

آمفی تاتر رومی یکی دیگر از میراث این امپراتوری در صوفیه است. البته بسیاری از محلی‌ها نیز از آن بی خبرند. برای دیدن این بقایای این آمفی تاتر باید به هتل آرنا دی سردیکا(Arena di Serdica) بروید، به مسول پذیرش بگویید قصد دیدار از آمفی تاتر را دارید او شما را به زیرزمین هتل که این بقایا در آن واقع شده، راهنمایی خواهد کرد.

در پایان دیدار از میراث تاریخی، به موزه‌ی تاریخ ملی نیز سری بزنید که آثاری از تمامی دوران‌های تاریخی بلغارستان را در خود جای داده‌است. در نزدیکی این موزه کلیسایی متعلق به قرون وسطا نیز قرار دارد که بازدید از آن برایتان بسیار جذاب خواهد بود.

بهشت طبیعت دوستان

صوفیه در نزدیکی منطقه‌ای کوهستانی واقع شده‌است اگر بلیط هواپیمای شما برای تابستان است، می‌تواند از پیاده‌روی و کوهپیمایی سبک در منطقه لذت ببرید. از شهر و برخی ایستگاه‌های مترو، اتوبوس‌هایی است که شما را به راحتی به حاشیه شهر می‌رساند.

اما اگر به ورزش‌های زمستانی علاقه‌مند هستید، هتلتان را برای زمستان رزرو کنید، یک مرکز ورزش‌های زمستانی با پیست‌های اسکی قرار دارد. صرفه‌نظر از فصل سفر، حتما به پارک ملی ویتوشا، بزرگترین پارک محافظت شده‌ی منطقه‌ی بالکان نیز سری بزنید.

آشپزی بلغاری

غذاهای بلغارستان تاثیری زیادی از غذاهای ترکی و یونانی گرفته  و مجموعه‌ای از خوشمزه‌ترین خوراک‌ها را عرضه می‌کند. جالب است بدانید یکی از محبوب‌ترین غذاهای این منطقه موساکا است، البته به سبک بلغاری که از سیب زمینی و تخم مرغ تهیه می‌شود.شکمبه چوربا نیز سوپی سیرابی پر ادویه و ارزان است که در بسیاری از رستوران‌ها عرضه می‌شود. جالب است بدانید بلغاری‌ها خوراکی دارند که به ماست و خیار ما بسیار شبیه است، تاراتور از ماست، خیار گردو، سیر و شوید تهیه می‌شود، شاید باید بگوییم تاراتور همان ماست و خیار ماست! بانیستا نیز چیزی شبیه پیراشکی است که با سبزیجات و پنیر پر می‌شود. در مجموع باید گفت خوراک‌های بلغاری برای سلیقه‌ی ایرانیان بسیار آشنا است.

بیشتر بدانید:

زبان این کشور بلغاری است، زبانی از شاخه‌ی هند و اروپایی با الفبای خصوص به خود؛ اگر علاقه‌مند شدید به این شهر سفر کنید نیازمند اخذ ویزا هستید، البته گفتنی است اگر پیش‌تر ویزای شنگن دریافت کردید، دیگر نیازی به دریافت ویزا ندارید. بلغارستان کشوری ارزان است و برای اقامت و خرید هزینه‌های گزاف نخواهید پرداخت، سفر به شهر صوفیه می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را برایتان به ارمغان بیاورد.

  • ۹۵/۰۴/۲۳
  • مصطفی صفریان برمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی