مجله الکترونیکی

جامع ترین سایت فروش آنلاین بلیط هواپیما و هتل

مجله الکترونیکی

جامع ترین سایت فروش آنلاین بلیط هواپیما و هتل

۱۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۱
  • ۰

در قسمت پیشین از عجایب هفت‌گانه‌ی جهان کهن گفتیم، فهرستی که تنظیم آن به پیش از میلاد مسیح می‌رسد که توسط یونانیان مورخی همچون هرودوتس تنظیم شده‌است. برخی از بناهای این مجموعه در طول تاریخ به طور کلی نابود شده و چیزی از آنها باقی نمانده‌است، از برخی دیگر خرابه‌هایی قابل مشاهده باقیست. چندی از این آثار در میان مرز واقعیت و افسانه گم شده است. هر چه باشد این بناها و مجسمه‌ها آن چنان حیرت انگیز بوده که چگونگی ساخت آنها همواره به عنوان مساله‌ای جذاب مورد تحلیل و بررسی اندیشمندان و حتی غیر متخصصان قرار گرفته و تئوری‌های بسیاری از نظریه‌های علمی گرفته تا تحلیل‌های عجیبی چون دخالت بیگانگان، موجودات فضایی، در ارتباط با آنها مطرح شده‌است. تهیه این فهرست‌ها آنقدر مورد توجه قرار گرفت که در قرون مختلف نیز، فهرست‌هایی باز طراحی شد.

در قرن 19  و 20 فهرست‌هایی با عنوان عجایب هفت‌گانه‌ی قرون وسطا یا میانی توسط مورخان و نویسندگانی تنظیم شد. دلیل اینکه مورخان معتقدند نام این آثار در قرون 19 و 20 تنظیم شده این است که نام وسطا پس از رنسانس و در قرن 16 بر روی این بخش از تاریخ اروپا ( از پایان امپراتوری روم تا سقوط قسطنطنیه) گذاشته شد. گفتنی است برخی از این آثار پیش از دوران میانی ساخته شده‌اند اما در عصر میانی بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در فهرست‌های موجود از این دوره اختلاف نظر و تفاوت‌هایی وجود دارد به عبارت دیگر اگر بخواهیم کل آثار ذکر شده در این فهرست‌ها را بررسی کنیم با بیش از هفت بنا رو به رو می‌شویم.

فهرست دوران‌های تاریخی دیگر

استون هنج

این بنای پیشاتاریخی در انگلستان از اسرار جهان باستان است، از آن بناهایی که در رابطه با ساخت آن سوالات بسیاری وجود دارد. یکی از دلایل آن چگونگی قرار گرفتن این سنگ‌ها بر روی یکدیگر است، سنگ‌هایی که وزن آنها به 50 تن می‌رسد. برخی نظریه پردازان معتقدند سنگ‌ها به وسیله‌ی غلتک به محل احداث آورده می‌شده و سپس با طناب و ساخت شیب‌های خاکی بر روی هم قرار می‌گرفتند. قدمت این بنا به 2 تا 3 هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.

تحقیقات باستان شناسان نشان می‌هد، بناهای سنگی استون هنج به مانند یک تقویم غول پیکر بوده و با تغییر وضعیت زمین نسبت به خورشید و ایجاد سایه، آنها فصول مختلف را مشخص می‌کردند، آنها حتی احتمال می‌دهند این مکان یک مکان مذهبی بوده‌است.  اگر بلیط هواپیما انگلستان دارید، دیدن این اعجاب معماری را از دست ندهید.

کولوسئوم

کولوسئوم(Colosseum or Coliseumآمفی تاتری بزرگ بوده که امروز بقایای آن در شهر رم ایتالیا واقع شده‌است، این بنای ثبت شده در میراث فرهنگی یونسکو، یادآور جنگ‌های خونین گلادیاتورهاست. این بنا که نزدیک به 80 هزار نفر را در خود جای می‌داده در سال 80 میلادی ساخته‌شد. کولوسئوم به جهت معماری بسیار شگفت‌انگیز است، در ساخت این تماشاخانه  بتن و آهک به کار رفته است. در زیر این بنا سرداب‌هایی برای نگهداری حیوانات و بردگان ساخته شده‌بود. کولوسئوم تا اواخر قرون وسطا تعطیل بود و پس از بازگشایی مجدد به عنوان مکانی برای آموزش‌های دینی مورد استفاده قرار گرفت.

زلزله‌های متعدد اما این بنا را تا حد زیادی تخریب کرد با این حال همچنان یکی از پربازدیدترین مکان‌های گردشگری ایتالیا و حتی اروپا به حساب می‌آید. بزرگی، معماری منحصر به فرد و با شکوه این بنا به طور قطع آن را در فهرست شگفتی‌های هفت‌گانه قرار داده‌است.

دخمه‌های کامل الشکوفه

سرداب‌های تاریخی واقع در اسکندریه‌ی مصر که ترکیب شگفت انگیزی از فرهنگ یونانی، رومی و مصری آن را در زمره‌ی شگفتی‌های جهان قرار داده‌است. این دخمه‌ها در قرن دوم میلادی بنا شد. کامل الشکوفه در واقع یک نکروپلیس یا همان گورستان(گور دخمه) باستانی است. گفتنی است نام یونانی این مکان در لغت تپه‌ی سفالی معنا می‌دهد.

معماری این گورستان بسیار شگفت‌انگیز بوده و راه‌های مارپیچی که به زیر زمین و محل دفن اجساد می‌رسد آن را بسیار مخوف کرده؛ در این دخمه‌ها تالاری به نام کاراکالا وجود دارد که مکان دفن اجساد قربانیانی است که به دستور امپراتور قتل عام شده‌اند. این مکان دوران‌های متفات تاریخی را به خود دیده و به طرز جالب توجهی به جای آنکه توسط گروه‌های مختلف تخریب شود به ترکیبی از گوناگونی فرهنگ آنها بدل شده‌است.

دیوار بزرگ چین

نام دیوار بزرگ چین را بارها و بارها شنیده‌ام، بنایی که عظمت آن چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند، بنایی که با افسانه‌های بسیاری نیز همراه بوده از جمله این باور عام که دیوار چین تنها بنایی است که از فضا قابل مشاهده‌است، گرچه این باور هیچ‌گاه اثبات نشده‌است.

پر بیراه نیست اگر بگوییم تاریخ چین، این کشور کهن با ساخت دیوار گره خورده است. ساخت دیوار چین در دوره‌ی حکومت چند سلسله و پادشاه ادامه داشت.

اول بار در فاصله‌ی قرن پنجم تا هشتم پیش از میلاد، حکومت چین برای دفاع از کشور در برابر هجوم اقوام شمالی برج‌های آتش را برای خبر رسانی و نیز قلعه‌هایی مرزی را بنا کرد. پس از به وحدت رسیدن چین، اپراتور چین شی هوان، با اتصال دیوارهای دوک‌ها، بنایی یک‌دست برای حفاظت از مرزهای شمالی ایجاد کرد و به تدریج ساخت دیواری بزرگ و یک‌پارچه ادامه یافت. روایت‌ها و نظریاتی می‌گوید در دوران سلسله‌ی خان طول این دیوار به 10 هزار کیلومتر رسید و حتی در ادامه 50 هزار کیلومتر این عدد، عددی شگفت‌انگیز  و حتی باور نکردنی است. آنچه امروز قابل مشاهده است دیواری به طول 21 کیلومتر است.

پیشرفت علم و دانش مهندسی در طی دوران‌های مختلف تاریخی در این دیوار قابل مشاهده است. در آغاز از سنگ‌های سست و ضعیف استفاده می‌شد تا آنکه آنان یاد گرفتند خشت‌هایی ابتدایی بسازند و حتی بنا به کشف محققان در سلسله‌ی مینگ از سنگ و آجر برای ساخت دیوار استفاده کنند.

برای دیدن این شکوه بی بدیل که در طول قرن‌ها بر جا مانده وقت را از دست ندهید و یک بلیط هواپیما به مقصد چین، کشور افسانه‌ها بخرید. گفتنی است این اثر در فهرست میراث یونسکو نیز ثبت شده.

برج چینی نانجینگ

اگر بلیط هواپیما چین تهیه کرده‌اید، یکی دیگر از بناهای عجایب هفت‌گانه را نیز می‌توانید ببینید. این بنا در قرن 15 به عنوان معبدی برای بوداییان بنا شد، این برج بلند به شکل هشت گوش ساخته‌شد. در دوران اوج این برج مردم شهر منظره‌ای شگفت‌انگیز از نانجینگ را پیش روی خود می‌دیدند. برجی که با آجرهای سفید و سنگ‌های درخشان تزیین شده بود. همین امر سبب انعکاس نور خورشید در طول روز می‌شد، در شب نیز تصاویر زیبا روی برج که طرح‌هایی از پرندگان، گل و حیوانات بود به چشم می‌خورد، درون پاگردهای برج سوراخ‌هایی ایجاد شده‌بود که مشعل‌هایی روشن را از آن می‌آویختند.

چشم‌انداز این برج رنگارنگ درخشان سبب شد تا اروپاییان آن را وارد فهرست شگفتی‌های هفت‌گانه کنند. در قرن 19 و در جریان شورش تایپینگ به رهبری هونگ شئو چوان، این برج به دلیل آنکه معبد بوداییان بود تخریب شد.امروز به همت یکی از میلیاردهای چینی این بنای تاریخی در حال مرمت و بازسازی است.

ایاصوفیه

ایا صوفیه بی تردید یک شاهکار معماری است؛ این بنا در قرن پنجم میلادی و حکومت امپراتوری بیزانس به دستور کنستانتین ساخته‌شد؛ این بنا در واقع کلیسای جامع مسیحیت شرق بود و در طول پنج سال بنا شد. در طول قرون مختلف بخش‌های گوناگونی به این مجموعه اضافه شد تا برای مدت‌ها یکی از بزرگترین کلیساهای جامع دنیا شناخته شود اما زلزله‌ای بزرگ به این بنا خساراتی جدی وارد کرد.

در دوران عثمانی ایا صوفیه با ساخت مدرسه‌ی قرآنی، کتابخانه و آشپزخانه بدل به مسجد شد تا آنکه آتاتورک آن را به موزه‌ای برای بازدید عموم بدل کرد.

یکی از شگفتی‌های این مجموعه دو  مناره‌ در دوطرف ایا صوفیه است که معمار خلاق و هوشمند آن سینان ترک برای مقاوم سازی این بنا در مقابل زلزله ساخته است که در نوعی خود حرکتی نوآورانه به حساب می‌آید. اگر از عاشقان معماری هستید، بلیط هواپیمای سفر بعدی خود را به مقصد ترکیه بگیرید.

برج کج پیزا

در میدان کلیسای جامع توسکانی برجی شگفت‌انگیز قرار دارد که با زاویه‌ای در حدود چهار درجه به سمت جنوب غربی متمایل شده‌است. این برج قرار نبود کج باشد اما سستی زمینی که بنا در آن احداث شد، سبب این اتفاق گشت. در قرن 12 ساخت این برج آغاز شد اما پس از چند سال و پیش از آنکه ارتفاع آن به 12 متر برسد ساختمان به یک سمت خمش پیدا کرد و به این ترتیب ساخت تا آن تا یک قرن متوقف ماند، تمهیدات مختلف معماری کارساز نبوده و در نهایت این برج با شیبی زاویه‌دار به پایان رسید؛ این برج بدون شک یکی از زیباترین آثار هنری و معماری است که جهان به خود دیده.

تاج محل

دیدن این بنا ارزش آن را دارد که همین لحظه بلیط هواپیمای خود را به مقصد هند بگیرید و به گردش در این آرامگاه زیبا بروید، جایی که داستان عاشقانه‌ی غم‌انگیزی را روایت می‌کند. شاه جهان پادشاه مغولی این آرامگاه را برای همسر خود ارجمند بیگم بانو ملقب به ممتار محل ساخت، ممتاز محل شاهزاده‌ای ایرانی بود و در زمان حیات خود از شاه جهان چند درخواست داشت که یکی از آنها ساخت همین بنا بود؛ شاه جهان پس از درگذشت همسرش آنقدر ناراحت شد که چند روز خود را در اتاق حبس کرد. در ساخت این بنا که حدود 22 سال به طول انجامید از 22 هزار کارگر و یک هزار فیل استفاده شده در تزیین بنا نیز سنگ‌هایی قیمتی همچون یاقوت به کار رفته‌است.

عجایب هفت‌گانه‌ی جدید

در عصر حاضر با توجه به مجسمه‌ها و بناهایی که در قرن‌های اخیر ساخته‌شده بود، دست اندکاران این حوزه تصمیم گرفتند تا این فهرست را به روز رسانی کنند و پس از یک نظرسنجی در ژوئیه 2007 در لیسبون نتایج اعلام شد.

کولوسئوم، دیوار بزرگ چین، تاج محل و هرم بزرگ جیزه از آثاری است که در این فهرست قرار گفتند، گفتنی است تعداد عجایب این فهرست به عدد هشت می‌رسد.

مجسمه‌ی مسیح نجات دهنده

در ریو دو ژانیرو و در بالای کوه کورکووادو مجسمه‌ای از حضرت مسیح به طول 38 متر بنا شده‌است. این مجسمه با بتنی خاص و انعطاف پذیر توسط پل لاندوسکی در قرن 16 ساخته‌شد.

شهر پترا

پترا پایتخت حکومت نبطی‌ها، شهر صخره‌هاست، شهری که در دل کوه و صخره‌های به رنگ صورتی و گل‌های سرخ ساخته‌شده‌است. نبطی‌ها از عرب‌های شمال جزیره بوده‌اند. پترا در روزگار پر شکوهش قطبی اقتصادی جهان باستان بود. این خرابه‌های این شهر در اردن کنونی واقع شده و میزبان حدود 800 نوع اثر تاریخی است.

چیچن اتیزا

اثری به جا مانده از تمدن مایا، بنایی اسرار آمیز و حتی مخوف؛ چیچن اتیزا یعنی در کنار دهانه‌ی چاه ایتزا، باستان‌شناسان و کارشناسان زبان‌های باستانی، معتقدند ایتزا خود به معنای جادویی بوده‌است. این مجموعه از هفت بنا ساخته شده است، شواهد و تزیینات نشان می‌دهد مایاها به نجوم علاقه‌ی بسیار و حتی دستاوردهایی هم در این زمینه داشته‌اند. مهمترین بنا، ال کاستیلو به معنای قلعه است، هرمی که از چهار طرف دارای پله‌های تا بالای معبد بالای آن بوده‌است.

آنچه اینجا را مخوف می‌کند، بقایایی است که نشان می‌دهد قربانی کردن انسان در این معابد معمول بوده‌است. اگر می‌خواهید به این بنا اسرارآمیز سفر کنید، یک بلیط هواپیما به مقصد مکزیک تهیه کنید.

ماچو پیچو

شهری به سبک معماری اینکاها یکی دیگر از اقوام بومی قاره‌ی آمریکا؛ یکی از مهمترین بناهای این مجموعه، معبد خورشید واقع شده در محوطه‌ای که به عنوان منطقه‌ی مقدس در بین باستان‌شناسان معروف شده‌است. یکی از شگفتی‌های معماری اینکاها خانه‌های مدوری است که سنگ‌ها و حالت چینش آنها، آدمی را شگفت‌زده می‌کند، این بنا نیز قرین روایت‌هایی میان خیال و واقعیت است. ماچو پیچو در کشور پرو واقع‌ شده‌است.

عجایب در این جهان بسیار است، پس زمان را برای دیدن این شگفتی‌ها، این میراث ارزشمند تاریخ بشری از دست ندهید، همین امروز بلیط هواپیمای خود را مقصد این بناهای خیال انگیز تهیه کنید.

 برای خرید بلیط هواپیما  و رزرو پرواز خارجی بهترین پیشنهاد ما به شما نصب اپلیکیشن سفرستان می‌باشد. در اپلیکیشن خرید بلیط هواپیما سفرستان به صورت روزانه تخفیف‌های ویژه روی مسیرهای خارجی وجود دارد که شما می‌توانید با نصب و ثبت نام در این اپلیکیشن، از این امکانات ویژه و برخی ویژگی‌های دیگر بهره‌مند شوید.

  • مصطفی صفریان برمی
  • ۱
  • ۰

کسی نیست که نام عجایب هفت‌گانه به گوشش نخورده باشد، گرچه در تطابق فهرست‌های گوناگون با یکدیگر متوجه می‌شویم که اختلاف نظرات اندکی در میان آنها وجود دارد، این داستان به شکل کلی آنقدر برای همگان جذاب شد که چندی پیش با توجه به آثاری که به نسبت شگفتی‌های جهان کهن که بسیاری از آنها در اثر عوامل مختلف از میان رفته‌بودند، قابل دسترس‌تر است، فهرستی از عجایب جدید جهان تدوین شد. گفتنی است این روزها همه‌ی کشورها نیز فهرستی از عجایب هفت‌گانه‌ی خود تدوین کرده‌اند در گامی فراتر فهرست شگفتی‌های هفت‌گانه‌ی زیر آب و حتی منظومه‌ی شمسی نیز این روزها در دسترس است. پیش از آنکه هفت شگفتی جهان جدید را معرفی کنیم، برویم به سراغ بررسی و مروری بر شگفتی‌های جهان کهن، ببینیم اول بار از کجا و توسط چه کسی این فهرست تدوین و به جهان معرفی شد، آثار ذکر شده اکنون در چه وضعیتی هستند و در کجاهای این کره‌ی خاکی واقع شده‌اند.

شگفتی‌های هفت‌گانه‌ی جهان باستان شامل مجموعه‌ای از آثار برتر مجسمه‌سازی و معماری می‌شود، بر طبق اسناد و روایت‌های تاریخی اول بار انتیپاتر صیدایی، مردی یونانی دو قرن پیش از میلاد مسیح در کتابی این آثار را مکتوب کرد. شعری منتسب به این نویسنده‌ی فنیقیایی یونانی‌الاصل است که در آن می‌گوید:« پیش از این به چشم خود دیده‌ام دیوار بابل پرعظمت را که گذرگاه ارابه‌هاست و نیز مجسمه‌ی زئوس را در کرانه‌ی آلفوس، باغ‌های معلق و کولسوس خورشید را ابهت اهرام سر به فلک کشیده و آرامگاه بی‌کران ماسول را اما آن زمان که نظاره می‌کردم خانه‌ی آرتیمس را بنا شده بر ابرها، نبوغ آن همه اعجاز در نظرم رنگ باخت و با خود اندیشیدم پس از المپ، خورشید چیزی به این عظمت ندیده‌است هرگز!"

تهیه‌ی فهرست کامل از عجایب هفت‌گانه به هرودتس(Herodotus) در سال 425 پیش از میلاد و نیز کالیکاکوس که مورخ و سر کتاب‌دار کتاب‌خانه‌ی اسکندریه بوده، باز می‌گردد. از این دو فهرست تنها ارجاعات به جا مانده است  خود آنها در طول تاریخ از میان رفته‌اند، کتابی که کالیماکوس در آن این شگفتی‌ها را معرفی کرده در آتش سوزی بزرگ کتاب‌خانه‌ی اسکندریه نابود شد.

دو نکته‌ی جالب در مورد این فهرست وجود دارد یکی آنکه بیشتر این آثار در منطقه‌ی جغرافیایی مدیترانه واقع شده و دیگر عدد هفت که در کلیه‌ی این فهرست‌ها رعایت شده‌است، عدد هفت نزد یونانیان نماینده‌ی کمال و فراوانی بوده است، همچنین در آن موقع پنج سیاره در آسمان شناخته‌شده بود که به همراه ماه و زمین عدد هفت را تشکیل می‌دادند.

عجایب هفت‌گانه‌ی جهان باستان

هرم بزرگ جیزه

این هرم در فاصله‌ی سال‌های 2561-2584 پیش از میلاد در مصر باستان ساخته‌شد؛ این اثر هنوز در مجموعه‌ی اهرام جیزه قابل مشاهده ‌است. این هرم آرامگاه فرعون خوفو است از این رو به هرم خوفو نیز در میان گردشگران معروف شده‌است. گفتنی است در ساخت این هرم 100 هزار نفر به کار گرفته شده‌اند و مدت 20 سال ساخت آن به طول انجامیده‌است. مورخان بر این باورند که این 2.3 میلیون سنگ به کار رفته از معدنی در نزدیکی مکان احداث، استخراج و به آنجا منتقل شده‌است. این تعداد سنگ به کار رفته، اندازه و وزن آنها در کنار معماری شگفت انگیز اهرام سبب شده  تا تئوری‌های بسیاری در رابطه با ساخت این اهرام مطرح شود و همچنان این سوال در اذهان باقی بماند. برای دیدن اثری که از دورترین زمان تاریخ هنوز برای بازگویی داستان‌هایش پابرجا مانده، کافیست یک بلیط هواپیما به کشور رمز و رازها، مصر تهیه کنید.

باغ‌های معلق بابل

این باغ افسانه‌ای که به نام باغ‌های معلق سمیرامیس نیز شهرت دارد به دستور بخت‌النصر دوم 600 سال پیش از میلاد ساخته‌شد؛ این باغ در واقع‌ تراس‌هایی بود که توسط ستون‌های توخالی پوشیده از گیاهان، روی هم بنا شده‌بودند. اولین قرن پس از میلاد مسیح این باغ در اثر توفان شن از میان رفت. تحقیقات و اکتشافات در منطقه سبب کشف پایه‌های این ستون‌ها شده‌است. اما همچنیان حقیقت وجود این باغ‌ها در مرز میان افسانه و واقعیت گم شده‌است.

نیایشگاه آرتمیس

این کاخ مرمرین، روزی زیباترین بنای روی زمین شناخته می‌شده‌است که در سال 550 پیش از میلاد توسط یک معماری یونانی ساخته شده‌است. این مکان دو بار مورد غارت و هجوم قرار گرفت. گفتنی است پس از اولین هجوم، اسکندر مقدونی که درست در آن شب به دنیا آمده بود در بزرگسالی خود اقدام به مرمت مجدد بنا کرد که تا پس از مرگش نیز کار ساخت و ساز ادامه داشت اما پس از آخرین هجوم این شهر کم کم ساکنانش را از دست داد و خالی از سکنه شد. بقایای این بنا اکنون در شهر افسوس ترکیه واقع شده‌است در واقع آنچه از این بنای شگفت‌انگیز بر جای مانده چند ستون است با این حال دیدن آنها خالی از لطف نیست پس اگر بلیط هواپیما به مقصد ترکیه است به افسوس این شهر تاریخی نیز سفر کنید.

تندیس زئوس در المپیا

مجسمه‌ی زئوس خدای یونانی، یکی از  عظیم‌ترین، اگر نگوییم عظیم‌ترین، تندیس‌های جهان است و از همین رو نیز به عنوان یکی از عجایب هفتگانه‌ی جهان باستان شناخته می‌شود. این تندیس در المپیا، قطب مذهبی یونان واقع شده‌بود و میزبان جشن‌ها و مسابقات ورزشی بسیاری بوده‌است. در ابتدا معبدی به همین نام ساخته شد و در سال 450 پیش از میلاد مجسمه‌ی غول‌پیکر زئوس توسط فیدیاس شهیر بنا و در این معبد قرار گرفت. در قرن اول پس از میلاد کالیگولا، امپراتور رومی سعی کرد تا این تندیس را به روم منتقل کند اما ناکام ماند تا آنکه در سال 522 میلادی در اثر زلزله این بنا به طور کامل نابود شد و امروزه تنها خرابه‌هایی از آن پیش روی بازدیدکنندگان در یونان برجا مانده‌است.

آرامگاه هالیکارناسوس

این آرامگاه با معماری زیبا و ویژه توسط معماران چیره‌دست یونانی درفاصله‌ی سال‌های 353 تا 350 پیش از میلاد ساخته‌شد. این آرامگاه ماسول، پادشاه کاریا بوده‌است، پس از میلاد مسیح این آرامگاه که بر روی آن تندیس خدایان یونانی دیده‌می‌شد توسط مسیحیان نابود شد، اگر دوست دارید خرابه‌های به جا مانده از آن را ببینید یک بلیط هواپیما بودروم ترکیه تهیه کنید.

غول رودس

در ورودی شهر رودس در یونان و به نشانه‌ی اتحاد آنان تندیسی از هلیوس، خدای خورشید بنا شد که ساخت آن 12 سال به طول انجامید و آنقدر بزرگ و شگفت‌انگیز بود که به غول رودس معروف شد. ساخت این تندیس در سال 282 پیش از میلاد به اتمام رسید اما تنها 56 سال دوام آورد و در اثر زلزله‌ای شدید تخریب شد.

این تندیس 33 متر ارتفاع داشت که بر روی پایه‌های مرمرین 15 متری نصب شد. برای ساخت این مجسمه خاک ریزی بلند تهیه کرده‌بودند و قطعات برنز را بر روی چهارچوبی از سنگ و آهن قرار می‌دادند. ساخت و نصب چنین تندیس عظیمی به ویژه با امکانات آن روزگار چیزی شبیه به افسانه‌ای باورنکردنی بود.

فانوس اسکندریه

این بنا که در سال 280 پیش از میلاد ساخته شده با افسانه‌های بسیاری همراه شده‌است. جالب است بدانید نام فانوس نیز از اسم جزیره‌ای که این بنا بر روی آن قرار گرفته، آمده‌است. در جزیره‌ی فاروس در نزدیکی بندر اسکندریه، برجی بزرگ بود که بر بالای آن همواره آتشی روشن بود تا ملوانان بتوانند کشتی‌های خود را به بندر اسکندریه برسانند. در واقع اینگونه شد که به بناهایی با چنین معماری و کاربردی فاروس دریایی و در تلفظی دیگر فانوس دریایی گفتند. این بنا در زمان بطلمیوس دوم، جانشین اسکند ساخته‌شد و در رابطه با بلندای آن اختلاف نظر و داستان‌سرایی‌های بسیاری وجود دارد. این بنا به طور کامل در اثر زلزله از میان رفت و از خرابه‌های آن هیچ نماند.

در دوران قرون وسطا این فهرست تغییراتی کرد و بناهایی به آن اضافه شد. در فاصله‌ی قرن 19 الی 20 فهرستی مربوط به آثار دوران قرون وسطا از شگفتی‌های جهان تدوین شد که البته برخی آثار آن مربوط به پیش از قرون وسطا می‌شوند. این روند ادامه داشت تا آنکه در عصر حاضر نیز فهرستی با عنوان عجایب هفت‌گانه‌ی جدید جهان معرفی شد که سبب جذب گردشگران بسیاری به کشورهای میزبان آن شد.

این شگفتی‌ها نه تنها به سبب اندازه و معماری ویژه‌اند بلکه در پس هر یک از آنها داستان و برگی از تاریخ نهفته‌است که میراثی شگفت را برای ما بازگو می‌کند، داستانی از توانمندی، هنر و خلاقیت پیشینیان ما، در قسمت بعدی برای آگاهی از شگفتی‌های مطرح شده در قرون وسطا و نیز عجایب جدید جهان با ما همراه شوید، تردید نکنید زیبایی‌ها آنقدر بسیار است که بلیط هواپیمای مقصد بعدی شما در میان یکی از این شهرهاست.

برای خرید بلیط هواپیما بودروم و رزرو پرواز خارجی بهترین پیشنهاد ما به شما نصب اپلیکیشن سفرستان می‌باشد. در اپلیکیشن خرید بلیط هواپیما سفرستان به صورت روزانه تخفیف‌های ویژه روی مسیرهای خارجی وجود دارد که شما می‌توانید با نصب و ثبت نام در این اپلیکیشن، از این امکانات ویژه و برخی ویژگی‌های دیگر بهره‌مند شوید.

  • مصطفی صفریان برمی
  • ۱
  • ۰

مرا با خودت ببر!

تا به حال اسم هیچ هایکینگ (Hitchhiking) یا رایگان سواری به گوشتان خورده‌است؟ تصویر کسانی که با کوله پشتی در کنار جاده ایستاده و به صورت رایگان توسط رانندگان به مقصدشان رسانده می‌شود را در فیلم‌ها دیده‌اید؟ این یک شیوه‌ی مسافرت ماجراجویانه است، شیوه‌ای که نه هرکسی دل و جراتش را دارد و نه تحمل سختی‌هایش اما برخی از گردشگران و جهانگردان هم هستند که با این شیوه دست به مسافرت می‌زنند نه فقط برای آنکه به صورت رایگان می‌توانند مسافت‌های بسیاری را طی کنند بلکه هیجان و آشنایی با با مردم بومی و فرهنگ هر کشور دلیل اصلی این روش در میان این ماجراجویان است. البته گفتنی است هیچ هایکرها این قرار نانوشته را دارند حه برای حمل و نقل هیچ هزینه‌ای پرداخت نکنند به عبارت ساده‌تر وقتی کسی میگوید می خواهم هیچ هایکینگ کنم یعنی می‌خواهد به سفری برود که تا رسیدن به مقصد به صورت رایگان از وسایل نقلیه استفاده کند.

در معنای لغوی رایگان سواری یعنی مسافرت رایگان که فرد مسافر با درخواست از رانندگان بدون پرداخت کرایه با آنان همسفر و همراه می‌شوند. یکی از نشانه‌های رایج در میان هیچ هایکرها، نوشتن نام شهر مورد نظرشان بر روی کاغذ است، به نوعی در واقع این یک نشان بین المللی است که افراد با دیدن آن متوجه می‌شوند که فرد مورد نظر یک هیچ هایکر است و اگر راننده نیز مشتاق همراهی با ماجراجویی جهانگرد باشد او را سوار می‌متد، البته هیچ هایکرها به شدت توصیه می‌کنند پیش از سفر در رابطه با این شکل از سفر در کشور مقصد تحقیق و بررسی کرده و واکنش‌های فرهنگی نسبت به آن را بسنجند.

تاریخ این روش از مسافرت به سال‌ها پیش بر می‌گردد حتی جالب است بدایند که عکسی قدیمی نشان می‌دهد در دهه‌ی سی میلادی نیز مردم به این روش مسافرت می‌کردند؛ این روش در دهه‌ی هفتاد میلادی به اوج خود رسید، گفتنی است این روزها کشورهای مختلف قوانین خاصی را نیز در این زمینه برای حفظ امنیت بیشتر مسافران وضع می‌کنند، به طور مثال در نپال و هلند که هیچ هایکینگ روشی مرسوم است، مکان‌های مخصوص و یا در واقع ایستگاه‌های مخصوص توسط تابلوهایی برای مسافران مشخص شده‌است.  این در حالیست که در برخی شهرها و کشورها به خاطر خطراتی متقابل این کار را ممنوع و غیر قانونی است.در آمریکا و در دوران رکود اقتصادی، این روش از مسافرات بسیار محبوب شد اما در طی سالیان بعد، مخاطراتی که هم برای گردشگران و هم برای رانندگان پیش آمد سبب شد تا ایالت‌ها و شهرهای خاصی این روش را به صورت قانونی مدون کنند.

گفتنی است این روش در میان ستارگان و افرادی مشهور نیز باب بوده‌است؛ جان واتر فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان آمریکایی که به گفته‌ی خودش از کودکی خود را فردی ماجراجو و کنجکاو می‌دانسته، با هیچ هایکینگ به سفری به دور آمریکا می‌رود، اوحتی کتابی نیز درباره‌ی تجربه‌ی سفرش می‌نویسد. ستاره‌ی فیلم‌های ماموریت غیر ممکن، تام کروز نیز در دوران جوانی و زمانی که هنوز مشهور نشده بود از این روش برای سفر استفاده می‌کرد.

چندی پیش یک هیچ هایکر هلندی به نام آیریس فلدوایک با این روش به ایران سفر کرد، این دختر هلندی ماجراجو که به 59 کشور سفر کرده، از ایران خاطرات خوشی با خود دارد، او شهرهای چالوس، ارومیه، شیراز، قشم و تهران را به شیوه‌ی هیچ هایکینگ دیده‌است، او در خاطراتش به احساس امنیت زیاد و احترام به او اشاره می‌کند.

در انتها می‌خواهیم توصیه‌های که افراد با تجربه و حرفه‌ای در این شکل از سفر ماجراجویانه را دارند برایتان بازگو کنیم؛ هیچ هایکرها توصیه می‌کنند از راه‌های پر رفت و آمد استفاده شود، در این شکل سفر قصد تنها زود رسیدن نیست، بلکه مسیر نیز خود بخشی از سفر است. در نتیجه به جای کوتاه‌ترین راه، راه‌های شناخته شده و معمول باید مورد استفاده قرار گیرد.

برای اینگونه سفرها، یک نقشه‌ی خوب و کارآمد از مهمترین و ضروریات سفر است. این روزها گوشی‌های هوشمند کار را راحت‌تر نیز کرده است، نرم‌افزارهای متعددی می‌تواند گردشگران را در این امر یاری کند. البته شرط احتیاط به همراه داشتن یک کتاب اطلس راه‌ها و جاده‌های مقصد است تا در صورت اتمام شارژ گوشی همراه مشکلی پیش نیاید. به قوانین و راهنماها توجه کنید و در صورت لزوم از پلیس و مسولان تامین امنیت کمک بخواهید. هیچ هایکینگ در واقع روشی است ماجراجویانه گفت‌ و گو با رانندگان و مردم محلی می تواند به سفر آنها کمک کرده و مفید باشد و البته مثل هر سفر ماجراجویانه دیگر، گردشگران باید برنامه سفر خود را با شخص یا اشخاصی در میان گذاشته و به صورت مرتب آنها را با خبر کنند. ماجراجویی خود نیازمند روحیه‌ای خاص است، اگر این روحیه رادر خود می‌بینید به دنبال همراهانی همچون خود باشید تا هم سفر برایتان ایمن‌تر شود و هم لذت‌بخش‌تر، برخی تجربیات هرچند سخت می‌تواند برایمان تجربه‌هایی بزرگ و منحصر به فرد را به ارمغان بیاورد.

برای خرید بلیط هواپیما و رزرو پرواز خارجی بهترین پیشنهاد ما به شما نصب اپلیکیشن سفرستان می‌باشد. در اپلیکیشن خرید بلیط هواپیما سفرستان به صورت روزانه تخفیف‌های ویژه روی مسیرهای خارجی وجود دارد که شما می‌توانید با نصب و ثبت نام در این اپلیکیشن، از این امکانات ویژه و برخی ویژگی‌های دیگر بهره‌مند شوید.

  • مصطفی صفریان برمی
  • ۰
  • ۰

سفر در زمان- قسمت دوم


در قسمت پیش شهرهایی را به شما معرفی کردیم که روزگاری مهد بزرگترین تمدن‌های جهان بوده‌اند، شهرهایی که برخی به دلایلی نامعلوم و برخی به علت تغییر شرایط اقلیمی خالی از سکنه شده‌اند؛ این شهرها که بقایای آنها به عنوان آثاری دیدنی قابل دسترسی هستند، هنوز با اسرار و رموزی همراهند که سبب شده بیش از پیش آنها برای گردشگران جذاب شوند.

اگر می‌خواهید بلیط هواپیمای خود را به شهری در زمان بگیرید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

پترا(Petra)؛ اردن

پترا شهر صخره‌هاست، شهری که در دل کوه و صخره‌هایی به رنگ صورتی و گل‌های سرخ ساخته‌شده‌است. این شهر روزگاری پایتخت حکومت نبطی‌ها بوده‌است، نبطی‌ها از عرب‌های شمال جزیره بوده‌اند. در سال 105 میلادی رومی‌ها به حکومت نبطی‌ها خاتمه دادند و این شهر در جریان همین اتفاق کمی تخریب شد اما این پایان کار پترا نبود، سال‌ها بعد و در قرن هفتم میلادی،  اعراب این شهر را دوباره باز پس گرفتند تا آنکه یک قرن بعد زلزله‌ای این شهر را خالی از سکنه کرد. پترا در روزگار پر شکوهش قطب اقتصادی جهان باستان بوده و هنوز در میان خرابه‌های به جا مانده می‌توان شکوه معماری آنجا را به چشم دید. گفتنی است پترا در سال 2007 در فهرست عجایب هفتگانه‌ی جدید ثبت شد.

لپتیس ماگنا(Leptis Magna)؛ لیبی

لپتیس ماگنا یکی از شهرهای مهم و پر رونق اپراتوری روم بوده‌است، از شهری که روزگاری قطب تجاری و کشاورزی بوده‌ اکنون تنها خرابه‌هایی باشکوه به جامانده است. سپتیموس، از امپراتورهای معروف روم متولد این شهر بوده‌است و به دلیل اشتیاق و بلندپروازی‌های این امپراتور، شهر لپتیس ماگنا رونق بسیاری گرفت. شهر لپتیس ماگنا در نهایت در زیر شن‌ها مدفون شد؛ اگر می‌خواهید یکی از دست نخورده‌ترین بناهای به جای مانده از معماری روم را ببینید باید به این شهر سفر کنید، گفتنی است که این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است.

تخت جمشید(Persepolis)؛ ایران

پایتخت باشکوه و تشریفاتی امپراتوری هخامنشیان که در حدود 200 سال شهری باشکوه، آباد و پر رونق بوده‌است. معماری کاخ‌های پارسی که در بقایای به جامانده از آن قابل مشاهده‌است بسیار ویژه و منحصر به فرد است. کتیبه‌ها و حجاری‌های بسیاری زیبایی در اکتشافات این منطقه به دست آمده‌است. متاسفانه این شهر باشکوه در اثر حمله‌ی اسکندر به آتش کشیده و تخریب شد؛ از آن زمان این شهر در میان زمان گم شد تا آنکه با اکتشافات جهان مدرن این یادگار پرشکوه از میان تاریخ سر برآورد. اکنون بخشی از کتیبه‌های به دست آمده به عنوان سندی مهم و تاریخی در موزه‌ها حراست می‌شود، گفتنی است پرسپولیس و یا تخت جمشید در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده‌است.

تروآ(Troy)؛ ترکیه

اگر می‌خواهید به حماسه‌ی ایلیاد سفر کنید، بلیط هواپیمای خود را به مقصد ترکیه‌ تهیه کرده و به این شهر تاریخی در شمال غرب ترکیه سفر کنید. یک باستان شناس آلمانی به نام هاینریش شلیمان در قرن 19 و در جریان حفاریه‌ای اکتشافی، بقایای چندین و چند شهر که بر روی هم بنا شده‌بودند را یافت، شواهد نشان می‌دهد احتمالا چنگ تروآ که در حماسه‌ی ایلیاد به آن اشاره شده در  تروآی8 اتفاق افتاده باشد.

کارتاژ(Carthage)؛ تونس

کارتاژ شهری باستانی در تونس کنونی که در لغت به معنای شهرِ نوست. تمدن کارتاژ که توسط کوچندگان فنیقی بنا شد و در سده‌های دوم و سوم پیش از میلاد از شکوه بسیاری برخوردار بود، بر سر چیرگی بر دریای مدیترانه، جنگ‌های بسیاری میان روم و کارتاژ  به وقوع پیوست، شکست در این جنگ‌ها کارتاژ را رفته رفته ضعیف و ضعیف‌تر کرد. این شهر به دست رومیان بازسازی شد و تا سال‌ها یکی از بزرگترین شهر‌های امپراتوری روم بود تا آنکه در جریان حمله‌ی حسن بن النعمان در سال 698 میلادی، تخریب شد. بازدید از بقایای این شهر تاریخی شما را بدون شک حیرت‌زده خواهدکرد. این مقصدی است که باید بلیط هواپیمای سفر بعدیتان را به آن بگیرید.

سانچی(Sanchi)؛ هندوستان

شهری مذهبی یادگار امپراتور آشوکا؛ قدمت معابدی که این شهر در خود جای داده به قرن سوم پیش از میلاد باز می‌گردد و یکی از شهرهای مهم برای بوداییان به شمار می‌رود. این شهر به تدریج خالی از سکنه و در میان جنگل‌ها گم شد تا آنکه در قرن 19 کشف و به جهان معرفی شد.

بازدید از شهرهای تاریخی و تمدن‌های گم شده حال و هوایی خاص را در انسان ایجاد می‌کند و بیش از هرچیزی شکوه و توانمندی بشر را در ساخت سازه‌های شگفت‌انگیز به ما نشان می‌دهد، شهرهایی که ما را با میراث گذشتگان و رشد و پیشرفت انسان در دوران طولانی زندگی‌اش بر روی این کره‌ی خاکی آشنا می‌کند، این بار بلیط هواپیمایتان را به مقصد شهری در زمان تهیه کنید.

 

  • مصطفی صفریان برمی
  • ۰
  • ۰

سفر در زمان- قسمت اول

 

در گوشه و کنار این جهان، آثاری از شهرهایی می‌بینیم که روزی روزگاری، قلب تمدن‌های بزرگی بوده‌اند، شهرهایی پر رفت و آمد که نقشی مهم در روزگاران دورِ دور و یا نزدیک داشته‌اند. با دیدن خرابه‌های آنها شاید دشوار باشد تصور روزگار شکوه و رونقشان اما به دلایل گوناگون همچون بلایای طبیعی، جنگ، تغییرات آب و هوایی و ... این شهرها جایی در میان زمان گم شدند تا آنکه در اکتشافات باستانی سر از خاک برآوردند و قصه‌ی روزگار پر رونق و تمدنی پر ابهت را بازگو کردند. در این سفر شما بلیط هواپیمایتان را به مقصدی در زمان باید تهیه کنید.

ماچو پیچو(Machu piccu)؛ پرو

یکی از معروف‌ترین شهرهای گم شده‌ در زمان؛ این شهر گمشده‌ی تمدن اینکا در سال 1450 در ارتفاعات قلمروی اینکاها ساخته‌شد و یک قرن بعد با پیروزی امپراتوری اسپانیا متروک و خالی از سکنه شد و در میان جنگل انبوه از چشم‌ها ناپدید و گم شد. در سال 1911 هیرام(Hiram) مورخ آمریکایی، در جریان اکتشافات خود شهر ماچو پیچو را پیدا کرد؛ شهری با معماری خاص و منحصر به فرد که اکنون در فهرست میراث یونسکو نیز به ثبت رسیده. ماچو پیچو اکنون در محدوده‌ی کشور پرو واقع شده و هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. ساخت و سازهای دولت پرو در محدوده‌ی این منطقه‌ی باستانی سبب شده تا ماچو پیچو در فهرست آثار در معرض خطر قرار گیرد.

آنگکور(Angkor)؛ کامبوج

در سال 1850 یک مامور فرانسوی در میان جنگل‌های انبوه کامبوج وقتی داشت خود را از راهی میانبر به جایی می‌رساند با خرابه‌های شهری باشکوه رو‌به‌ رو شد. انگکور که به شهر معبدها نیز معروف شده، یکی از پایتخت‌های مهم امپراتوی خمر در فاصله‌ی قرن نه تا 15 پس از میلاد بوده‌است. معبد انگکور وات، بزرگترین معبد تک مذهبی و نیز معبد بایون با صورتک‌های سنگی منحصر به فردش نیز در اینجا واقع شده است. در دوران انگکور شاهد تغییر دین از هندوئیسم به بودیسم بوده‌ایم. سرانجام با هجوم تایلند در سال 1431 این شهر ویران و ویرانه‌های آن در میان جنگل‌های انبوه گم شد. اگر می‌خواهید به مکانی سراسر اسرارآمیز سفر کنید، بلیط هواپیمایتان را بدون شک باید به مقصد این شهر گم شده بخرید.

پمپئی(Pompeii)؛ ایتالیا

در نزدیکی شهر ناپل ایتالیا، شهری است که 79 سال پس از میلاد مسیح در اثر فوران آتشفشان وزوو  در زیر خاکستر مدفون شد. همه چیز در این شهر از اشیا گرفته تا مردمان گویی در زمان یخ‌زده‌ و به همان حال باقی مانده‌اند. نام و نشان این شهر گم شد و از خاطرها رفت تا آنکه در قرن 18 دوباره کشف شد. اجساد قربانیان که به صورت مجسمه‌های کچی درآمده‌اند اکنون در نمایشگاهی قابل مشاهده‌اند، پمپئی یکی از مهمترین آثار دیدنی ایتالیاست، اگر بلیط هواپیمای شما به مقصد این کشور زیباست از این شهر تاریخی که روزی بندری باشکوه بوده‌است نیز دیدن کنید.

میزا ورده(Mesa Verde)؛ آمریکا

میزا ورده در جنوب غربی کلورادو، دهکده‌ای با معماری خاص قوم آناسازی است؛ این قوم در واقع سرخ‌پوستان بومی آمریکا بودند که در ساخت دهکده‌هایشان از خشت و گل و استفاده می‌کردند، این دهکده که متعلق به قرن 12 میلادی است، رفته رفته خالی از سکنه شد و امروز به عنوان شهری تاریخی، نشانی ویژه از معماری آن دوره‌ی بومیان آمریکاست.

تیکال(Tikal)؛ گواتمالا

مایا قومی از سرخ پوستان بودند که در جهان باستان تمدنی پیشرفته را بنا کرده بودند و پیشرفت‌هایی در زمینه‌ی ریاضیات، معماری و نجوم به دست آورده بودند، این قوم ناگهان شهرهای خود را رها کرده و به دامان کوهستان رفتند، بسیاری از شهرهای این تمدن باستانی علی رغم رونق و شوکتشان ناگهان خالی از سکنه شدند، چرایی که هنوز پاسخی قطعی برای آن وجود ندارد.

یکی از شهرهای مهم تمدن مایا، تیکال بود که در خلال سال‌های 200 تا 900 پس از میلاد رونقی بسیار گرفته بود و بالغ بر 100 هزار نفر جمعیت داشت. این شهر که در میان جنگل‌های بارانی قرار داشت، دچار جنگل زدایی و کاهش سریع جمعیت شد تا آنکه به کلی خالی از سکنه شد.

پالنکو(Palenque)؛ مکزیک

در میان شهرهای تمدن گمشده‌ی مایا، پالنکو شاید یکی از کوچکترین آنها باشد اما در برگیرنده‌ی بهترین آثار معماری و مجسمه‌سازی مایا‌هاست، قدمت آثار پالنکو بسیار بالاست و از همین رو گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. گفتنی است نقش برجسته‌ی پاکال سبب شده تا نظریه‌های عجیبی در ارتباط با حضور فرازمینی‌ها در این منطقه شکل بگیرد.

 

آثار کشف شده از این شهر که شامل معابدی بسیار حیرت‌انگیز می‌شود، اکنون در فهرست آثار یونسکو ثبت شده و هرساله گردشگران بسیاری برای دیدن این آثار بلیط هواپیمای خود را به مقصد گواتمالا تهیه می‌کنند.

در قسمت بعد همراه ما باشید تا با مکان‌های شگفت‌انگیز دیگر آشنا شوید، تمدن‌هایی گمشده و شهرهایی که ما را به دل تاریخ می‌برند.

برای دیدن عکسهای این مکان جذاب به سایت سفرستان مراجعه کنید.

 

  • مصطفی صفریان برمی
  • ۰
  • ۰

1001 جایی‌که پیش از مرگ باید دید- در این قسمت از 1001 جایی‌که پیش از مرگ باید دید می‌خواهیم سری بزنیم به سنگال، کشوری کوچک در غرب آفریقا و در حاشیه‌ی اقیانوس اطلس، یکی دیگر از گنجینه‌های آفریقا، این پهنه‌ی شگفت‌انگیز؛ سنگال نقش مهمی در سیاست آفریقا دارد به علاوه برای دوستداران فوتبال و مسابقات رالی هم نامی آشناست.

پیش از سفر به این سرزمین زیبا شاید بد نباشد نگاهی به تاریخش بیاندازیم. در قرن 11 با نفوذ اعراب مسلمان به آفریقا، سنگالی‌ها به اسلام گرویدند گفتنی است این کشور در زمان قدیم اقامتگاه یکی از اقوام آفریقایی به نام توکولئور بوده‌است.

در کشاکش قدرت طلبی غرب برای تصاحب سرزمین‌های تازه، در قرن 17 فرانسوی‌ها بندری در سنگال به نام سن لوئی ساختند و در سال 1895، سنگال را مستعمره‌ی خود کردند و زبان رسمی فرانسوی این کشور نیز میراث همان دوران است. سرانجام در چهارم وریل 1960 سنگال اعلام استقلال کرد و چندی بعد یک جمهوری مستقل تشکیل داد.

در این کشور کوچک آثار تاریخی و طبیعی جالب توجهی برای دیدن وجود دارد که می‌تواند سفر به آنجا را خاطره‌انگیز کند، در ادامه به چند میراث طبیعی و تاریخی اشاره می‌کنیم.

داکار

شهرهای آفریقایی همیشه قلب‌ها را به تسخیر خود در می‌آورد، همچون داکار، پایتخت سنگال، شاید این به خاطر مهمان‌نوازی و خونگرمی آفریقایی‌هاست که می‌تواند اقامت درشهرهایشان را  دلچسب کند. آنها که داکار را دیده‌اند می‌گویند این شهر به یک نقاشی می‌ماند که با رنگ‌های شاد و زنده تصویر شده‌است.

در بخش قدیمی شهر، مدینا(Medina) شما خیابان‌های باریک و تو در تویی را خواهید دید که گاری‌ها در آن به آرامی حرکت می‌کنند و فروشندگان، دست سازه‌های محلی را به فروش می‌رسانند. داکار شهر هنر نیز هست، اگر به هنر‌های تجسمی علاقمند هستید به دهکده‌ی هنر(Village des Arts) سر بزنید؛ در اینجا می‌توانید بهترین آثار هنری سنگال را بیابید که حتی امضای عکاسان، نقاشان و مجمسه‌سازان خالق آن بر رویش به چشم می‌خورد. اگر بخت یارتان باشد شاید حتی بتوانید دقایقی با خود آنها هم گپی بزنید.

وقتی در داکار هستید، دیدن دو بازار مهم این شهر را از دست ندهید، جایی‌که می‌توانید ساعت‌ها خود را در آنها گم کنید، جایی‌که در میان رنگ‌ها و بوها، روح شهر را احساس می‌کنید. مارشه کرمل(Marche Kermel) بازاری است قدیمی که در اواخر قرن 19 ساخته شده و اکنون می‌توانید در آن محصولات سنگالی به ویژه ماهی و غذاهای دریایی را بیابید.

بازار دیگر Marche des HLM است که محل فروش محصولات مربوط به مد آفریقایی است، یادتان باشد وقتی به بازارهای آفریقایی قدم می‌گذارید چانه زدن را فراموش نکنید!

دریاچه‌ی صورتی

این دریاچه‌ی شگفت‌انگیز و کم ‌نظیر در جهان خود به تنهایی می‌تواند سنگال را در فهرست 1001 جای دیدنی پیش از مرگ قرار دهد. علت نام‌گذاری دریاچه‌ی صورتی(Lake Retba) دقیقا به خاطر رنگ آن است که با توجه به شدت تابش نور خورشید از صورتی تا بنفش متغیر است. علت این رنگ عجیب تراکم و غلظت نمک و مواد معدنی و واکنش آن با برخی باکتری‌هاست. غلظت نمک به قدری است که باعث شناور شدن هر شناگری بر روی آب می‌شود. استخراج مواد معدنی و فروش آن یکی از منابع کسب درآمد برای محلی‌هاست. گفتنی است نقطه‌ی پایان مسابقه‌ی رالی داکار نیز اینجاست. اگر بلیط هواپیمای شما به مقصد داکار است می‌توانید با اجاره‌ی یک اتومبیل و طی کردن 30 کیلومتر خود را به اینجا برسانید.

سن لوئی(Saint- Louis)

این بندرگاه که توسط فرانسوی‌ها ساخته شد، بر روی جزیره‌ای با همین نام قرار دارد، شهری که انگار در میان زمان گم شده‌، روزی پایتخت سنگال بوده‌است. سن لوئی اکنون به خاطر دو چیز بسیار شهرت دارد، یکی بنایی که ساخته‌ی گوستاو ایفل، معمار شهیر فرانسوی است و دیگری جشنواره‌ی موسیقی جاز که هرساله مخاطبان زیادی را به این شهر می‌کشاند. گفتنی است در سال 2000 این شهر وارد فهرست میراث فرهنگی یونسکو شد.

جزیره‌ی گوری(Gorée)

جزیره‌ی گوری یا جزیره‌ی بردگان از آثار ثبت شده در میراث فرهنگی یونسکو است این جزیره که برگی از تاریخی تیره است در بین قرن 15 تا 19 یکی از مراکز برده‌فروشی بوده‌است، قلعه‌ای در این جزیره وجود دارد که به " در بی بازگشت" مشهور بوده‌است. با بازدید از آنجا راهنماها به شما می‌گویند چه بر سر بردگان می‌گذشته، آنچه درباره‌ی گذشته‌ی تاریخی این مکان می‌شنوید، بسیار تلخ خواهد بود.

پارک هان(Park Hann) و رودخانه‌ی گامبیا

مگر می‌شود از آفریقا نوشت و از حیات وحش آن چیزی نگفت! اگر می‌خواهید حیات وحش آفریقا را ببینید سری به پارک هان در شش کیلومتری داکار بزنید. در آنجا می‌توانید ترکیب شگفت‌انگیز حیات گیاهی و جانوری منطقه را ببینید. اگر به سنگال سفر می‌کنید بازدید از رودخانه‌ی گامبیا که از میراث ثبت شده‌ی یونسکوست را نیز از دست ندهید.

بدانید:

پیش از سفر به سنگال بر طبق قوانین کشورهای آفریقایی شما باید واکسن تب زرد زده و کارت ممهور زردرنگ خود را همراه داشته‌باشید. در مناطق شلوغ حتما حواستان به اموال شخصی و کیف خود باشد. مراجع قانونی پیشنهاد می‌کنند به جای آنکه اصل مدارک شناساییتان را به همراه داشته‌باشید، کپی آنها را در کیف خود بگذارید. ریسک مالاریا در مناطقی از سنگال بالاست، پیش و بعد از سفر با پزشک خود مشورت کنید.

 

  • مصطفی صفریان برمی
  • ۰
  • ۰


در قسمت پیشین از خوراک‌های خیابانی گفتیم که دریچه‌ای هستند به فرهنگ بومی هر کشوری، خوراک‌های متفاوت و خوشمزه‌ای که می‌توان آنها را به عنوان یک میان وعده و یا غذای اصلی نوش جان کرد. از میوه‌های بومی منطقه گرفته تا غذاهای دریایی، هر کشور متناسب با اقلیمش خوراکی‌های خاص و نیز روش‌ها پخت خاصی دارد که بهترین راه امتحان آنها سر زدن به خوراکی‌ فروشی‌های خیابانی است. با رعایت نکات ایمنی، این بار در هر شهری که بلیط هواپیمایتان را به آن مقصد گرفته‌اید، حتما سری به این مغازه‌ها و یا دکه‌ها بزنید.

سیدنی

این شهر پر است از کامیون‌های کوچکی که به شکلی خاص طراحی شده و درون آنها آشپزخانه‌هایی تمام عیار است که خوراکی‌های خوشمزه‌ای می‌فروشد، تنوع در میان غذاها، بی حد و حصر است و به لطف قوانین سخت‌گیرانه‌ی بهداشتی شهر، تنها خطری که می‌تواند شما را تهدید کند، پرخوری است.

کاموینت‌های خوراکی فروشی در همه جای شهر دیده‌می‌شوند و نکته‌ی جالب توجه این است که آنها متحرک بوده و جای ثابتی ندارند. گفتنی است برای آن دسته از افراد که به غذاهای یک رستوران متحرک علاقمند می‌شوند و می‌خواهند حتما به آن سری بزنند، اپلیکیشنی طراحی شده که مکان کامیونت‌های خوراکی فروشی بر روی نقشه‌ی شهر مشخص شده، پس اگر بلیط هواپیمای شما به مقصد سیدنی است، پیش از سفر این اپلیکیشن را برای دنبال کردن خوراکی فروشی‌های محبوبتان دانلود کنید.

خوراک‌های پیشنهادی:

همبرگر و ترافل سرخ شده، گنوچی(ganocchi) و راگوی بره(خوراکی شبیه تاس کباب)

استانبول

این شهر در کنار دریای مرمره و تنگه‌ی بسفر، ضیافتی از خوراکی‌های خوشمزه را برپا کرده که در هر ساعتی از شبانه روز به شما آنها را عرضه می‌کند. از غذاهای دریایی تا کباب‌های مزه‌دار شده در ادویه

خوراک‌های خیابانی به شکل‌های مختلفی عرضه می‌شوند، از چرخ دستی‌های متحرکی که در میدان‌ها و خیابان‌های شهر نان سیمیت و بلوط داغ می‌فروشند تا مغازه‌های کوچک در نزدیکی دریا که ساندویچ‌های ماهی سرخ شده‌ی خوشمزه‌ای عرضه می‌کنند، رهگذارن کنار آب نشسته و مزه‌ی آنها را با منظره‌ی دریا دو چندان می‌کنند. خیابان استقلال برای غذاهای غیر دریایی و منطقه‌ی کادیکوی برای غذاهای دریایی یشنهاد می‌شود.

خوراک‌های پیشنهادی:

لامجون یا همان پیتزا به سبک ترکی، کمپیر، بورک، دنر کباب و هبرگرهای مخصوص کوچک که در سس گوجه فرنگی خیس می‌خورند.

بانکوک

در بانکوک نیازی نیست که به رستوران بروید، خوراکی‌ فروشی‌های کنار خیابان از صبحانه تا شام، خوراکی‌هایی با کیفیت خوب را به شما عرضه می‌کنند اما حواستان باشد همه‌ی این فروشنده‌ها مجوزهای لازم را ندارند. گفتنی است که خوراکی فروش‌هایی که با برچسب‌های بشقاب خندان مشخص شده‌اند، دارای مجوزهای بهداشتی هستند. یکی از بهترین مکان‌ها برای خوردن غذا، محله‌ی چینی هاست.

خوراک‌های پیشنهادی:

سالاد پاپایای سبز و  مرغ و نودل

ریو دو ژانیرو

خوراک خیابانی در ریو دوژانیرو مساله‌ای است جدی که به آن توجه زیادی می‌شود، خوراکی‌های خیابانی در واقع بخشی از زندگی مردم این شهر را شکل می‌دهند، اهالی اینجا روز خود را با یک آسای بول(Acai Bowl) که در واقع یک اسموتی غلیظ همراه با جو دوسر، میوه و کره‌ی بادام زمینی است شروع می‌کنند. برای ناهار ممکن است یک اسفیها(Esfiha)، نانی تخت که با گوشت و پنیر پوشانده شده، بخورند و برای شام هم از کامیونت‌های خوراکی فروشی، یک همبرگر بگیرند. قوانین بهداشتی در این شهر وجود دارد، اما اگر بلیط هواپیمای شما به مقصد این شهر است و قصد دارید این خوراکی‌ها را امتحان کنید، بهتر است از خوردن غذاهای پخته نشده، خودداری کنید.

زنگبار

زنگبار بهشت دوستداران غذاهای دریایی است. در این شهر چرخ‌های خوراکی فروشی و مغازه‌های کوچک قابل توجهی را می‌بینید که برش‌های میوه و غذاهای محلی را عرضه می‌کنند گرچه بهتر است از خوردن این میوه‌های تکه تکه شده که مدت طولانی در مجاورت هوای باز می‌مانند، پرهیز کنید.

در نزدیکی شهر سنگی، بخش تاریخی شهر و در کنار اقیانوس هند، با غروب آفتاب بازار غذای فروزانی به راه می‌افتد، بازاری که در آن غرفه‌های مختلف به فروش غذاهای دریایی تازه می‌پردازند ازتکه‌های مختلف ماهی که با ادویه‌های محلی مزه‌دار شده تا خرچنگ و میوه‌های محلی؛ همه‌ی خوراک‌ها بر روی آتش کباب می‌شوند و آنقدر تازه هستند که بدون هیچ نگرانی می‌توانید آنها را نوش جان کنید.

خوراک‌های پیشنهادی:

موز کبابی شده، ماهی با ادویه‌های محلی، کالاماری، آب درخت باوباب و پای پاپایا

تجربه‌ی خوردن غذا در خیابان‌های شلوغ یک شهر و به سبک اهالی آن شهر می‌تواند تجربه‌ی جالب و شگفت‌انگیزی باشد. از خوردن یک غذای دریایی تازه در کنار دریا تا ساندویچی کوچک و خوشمزه در پیاده‌روی شلوغ شهری توریستی تا آب میوه‌هایی که در هیچ کجای دیگر جز مقصدی که به آن سفر کرده‌ایم، پیدا نمی‌شود، پس این بار که بلیط هواپیمایتان را به مقصدی تازه می‌خرید، کمی ماجراجو شوید و به دنیای خوارکی‌های آنجا سفری داشته‌باشید.

 

 

  • مصطفی صفریان برمی
  • ۰
  • ۰

سفر، غذا و دیگر هیچ

در سفر خوردن خوراک‌های محلی یکی از فعالیت‌های همیشگی  است به ویژه آنکه ما را به جهان خوارک‌های آن کشور می‌برد، جهانی که بدون شک جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ هر ملتی دارد. یکی از راه‌ها رفتن به رستوران‌های معروف و مشهور هر شهر است که در آنجا با بشقاب‌هایی خیره‌کننده و طعم‌هایی ویژه حاصل کار بهترین سرآشپزان، پذیرایی می‌شوید. اما اگر به زندگی روزمره‌ی خود در محل اقامتمان بنگریم، می‌بینیم ما نیز هر روز برای خوردن غذا به رستوران‌های پر زرق و برق نمی‌رویم، خوراکی‌ فروشی‌های کنار خیابان چه در قالب چرخ‌های متحرک و چه در قالب مغازه‌های کوچک، نقش مهمی در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی ما دارند؛ هر شهر متناسب با شرایط اقلیمی خود، خوراکی‌های جالب توجه و خوشمزه‌ای دارد که می‌توان آنها را به عنوان یک وعده‌ی غذایی کامل و یا یک میان وعده نوش جان کرد. گفتنی است خوراکی‌های خیابانی به معنای ناسالم و بی کیفیت بودن غذاهای ارایه شده نیست، بلکه آنها را می‌توان سبکی خاص از فرهنگ غذایی دانست که در سرتاسر جهان وجود دارد. اگر می‌خواهید سفر خود را به شهری کامل کنید، حتما درباره‌ی خوراکی‌های خیابانی جایی که بلیط هواپیمایتان را به آنجا خریده‌اید، تحقیق کنید و در مقصد بهترین آنها را امتحان کنید. در ادامه خوراکی‌های خیابانی معروف چند شهر را به شما معرفی می‌کنیم.

سنگاپور

به لطف قوانین سخت‌گیرانه‌ی بهداشتی، سنگاپور یکی از امن‌ترین کشورهایی است که با خیال راحت می‌توانید در آن غذاهای خیابانی را امتحان کنید. در سنگاپور، مالزی و هنگ کنگ بازارهای غذایی وجود دارد که در آن غرفه‌های مختلف، خوراکی‌های گوناگون و نه چندان گران را به مشتریان عرضه می‌کنند که به آنها هاوکر سنتر(Hawker) گفته می‌شود، یکی از بهترین این بازارها، مرکز غذایی ماکس‌ول(Maxwell Food Center) است، اگر بلیط هواپیمای شما به مقصد سنگاپور است، حتما به این بازار غذا سر بزنید.

خوراک‌های پیشنهادی:

مرغ هاینانِسه(Hainanese) غذایی که از ترکیب برنج معطر با ادویه‌هایی همچون زنجبیل و فلفل و مرغ پخته شده درست می‌شود.؛ سوپ قلم و پن‌کیک بادام زمینی(Chiang Kueh)

 پالرمو

وقتی صحبت از ایتالیا می‌شود، بدون شک هرکسی به یاد پاستا و پیتزا می‌افتد،  اما گفتنی است برخی از بهترین‌ غذاهای این کشور خوشمزه، در دکه‌های کنار خیابان عرضه می‌شود. اگر بلیط هواپیمای شما به مقصد ایتالیاست و یک فرد غذادوست هستید، حتما سری به پالرمو در سیسیل بزنید جایی که در دکه‌های کوچک گوشه و کنار شهر هر غذایی که فکرش را کنید از خاگینه‌ی نخود تا ساندویچ جگر به فروش می‌رسد. این غذاها هم خوب پخته می‌شوند و هم طرفداران بسیاری دارند، آنقدر که لازم نیست نگران سالم وتازه بودن آنها باشید

دکه‌های خوراکی همه جای شهر دیده می‌شوند، اما اگر دوستدار غذاهای دریایی هستید، بهترین آن را می‌توانید در بورجو وچیو(Borgo Vecchio) پیدا کنید، جاییکه هر روز ماهی‌ها، تازه صید شده و سرخ می‌شود.

پیشنهاد ویژه: ساندویچ خاگینه‌ی نخود(Pane con panelle)

مراکش

شهر مراکش با آن ادویه‌های خاص و رنگارنگ، در دنیای خوراکی‌های خیابانی، جشنواره‌ای از طعم و مزه است. اگر به دنبال دکه‌ها و خوراکی فروشی‌های مطمئن می‌گردید به میدان جما الفنا بروید، جاییکه هر شب بدل به ضیافتی بزرگ برای ارایه‌ی غذهای محلی و خوشمزه شده و از شما با انواع گوشت‌های مزه دار شده با ادویه‌های محلی پذیرایی می‌کنند. البته بهتر است در مکان‌های دیگر با دقت بیشتری از دکه‌های خوراکی فروشی خرید کنید.

خوراک‌های پیشنهادی:

استیلا( پیراشکی با گوشت کبوتر)، سوپ حلزون و شیرینی‌های کنجدی

بمبئی

حتی کسانی هم که به هند سفر نکرده‌اند می‌توانند تصور کنند که شهرهای هند، یک سفر ماجراجویانه‌ی خوراکی است؛ در خیابان‌های بمبئی، 250 هزار بازار غذا است و گشتن در میان این بازارها می‌تواند خود به بخشی از برنامه‌ی سیاحتیتان بدل شود. اینجا مقصدی مناسب برای گیاه‌خواران نیز هست. اما اگر بلیط هواپیمای شما به مقصد بمبئی است و می‌خواهید غذاهای محلی را در این بازارهای خیابانی بچشید، حسابی حواستان را جمع کنید، از میان همه‌ی این دکه‌ها تنها حدود 17 هزار خوراکی فروشی دارای مجوزهای لازم هستند پس حتما غذاهایی را بخورید که خوب پخته می‌شوند و از خوردن لبنیات در این بازارها هم پرهیز کنید.

جهان خوراکی‌ها آنقدر جذاب است که خواندن درباره‌ی آنها هم می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد به همین دلیل هم نمی‌خواهیم این مقاله را اینجا به پایان برسانیم، هنوز شهرهای شگفت‌انگیز و خوراکی‌های منحصر به فرد بسیاری برای معرفی باقی مانده‌اند، پس با ما در قسمت بعد نیز همراه شوید، شاید بلیط هواپیمای شما به مقصد شهری باشد که می‌خواهیم غذاهای خوشمزه‌اش را به شما معرفی کنیم.

برای دین عکسهای بازارها به این وب سایت سفرستان مراجعه کنید.

  • مصطفی صفریان برمی
  • ۰
  • ۰

منبع:Careerigniter

سفر همواره یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بشر برای تجربه‌ی جهان‌های دیگر بوده‌است. این روز‌ها اما اهداف سفر در میان گردشگران متفاوت است همین امر نیز سبب شده تا این حوزه نیز شامل تخصص‌گرایی شده و با توجه به امکانات مختلفی که مقاصد ارائه‌ می‌دهند، شاهد دسته‌بندی‌های گوناگون در گردشگری باشیم. امروزه تفریح و تفنن تنها هدف از سفر نیست بلکه گردشگران برای برآورده کردن نیازهای دیگری نیز به مسافرت می‌روند. شناخت کشورها از امکانات خود می‌تواند به آنها را در گسترش و توسعه‌ی انواع گردشگری و در نهایت رشد اقتصادی یاری کند. در ادامه به چند نوع گردشگری اشاره می‌کنیم.

گردشگری تفریحی( تفننی)

این شاید معروف‌ترین، آشناترین و پرطرفدارترین نوع گردشگری باشد؛ در واقع افراد به جایی متفاوت با فضای کنونی محل اقامتشان به قصد استراحت، آرامش و دور شدن از روزمرگی‌های معمول می‌روند. شهربازی‌ها، پارک‌های آبی، سواحل و کمپ‌های سبک و آسان در پارک‌ و فضاهای طبیعی محافظت شده از جمله فعالیت‌های معمول است. در این میان شهرهای ساحلی سهم بزرگی در ارائه‌ی خدمات در این نوع از گردشگری دارند.

گردشگری فرهنگی

گردشگری فرهنگی، به منظور بازدید از میراث فرهنگی کشورها که نشان دهنده‌ی تاریخ و تمدن بشری است انجام می‌شود، این میراث گاه در موزه‌ها نگهداری می‌شود و گاه به شکل آثار باستانی در شهرهای مختلف قابل مشاهده و بازدید است. گفتنی است بازدید از جشنواره‌ها و مراسم آیینی گوناگون نیز زیر مجموعه‌ی این شاخه از گردشگری قرار می‌گیرد.

اگر به میراث فرهنگی علاقمندید و دوست دارید تا از بیشتر آنها بازدید کنید، فهرست میراث ثبت شده‌ی یونسکو می‌تواند به شما کمک کند تا برای خرید بلیط هواپیمایتان برنامه‌ریزی کنید.

رم، پاریس، آثار به جا مانده از تمدن مایا در مکزیک، مراکش، اصفهان و شیراز از جمله مکان‌هایی است که میراث فرهنگیشان گردشگران بسیاری را هر ساله به خود جلب می‌کنند.

گردشگری طبیعت‌گردی

اگر دوستدار طبیعت و حیات وحش هستید، اگر می‌خواهید به بکرترین مناطق سفر کنید، این شاخه از گردشگری برایتان بسیار محبوب و دلچسب خواهد بود؛ البته لازم به ذکر است که در این شاخه علاوه بر دیدار از طبیعت، توجه، مراقبت و نگهداری و آموزش جایگاه ویژه‌ای دارد. این شاخه از گردشگری با توجه به امکانات مختلفی که اقلیم‌های متفاوت در اختیار مسافران قرار می‌دهد خود نیز به شاخه‌های مختلفی همچون پرنده‌نگری، بیابان‌گردی، کوه‌پیمایی و ... تقسیم می‌شود.

کنیا، کاستاریکا، نپال و آمریکا از جمله کشورهای محبوب برای دوستداران طبیعت است و شما نیز می‌توانید بلیط هواپیمای خود را به یکی از این مقاصد بکر طبیعی بگیرید.( گفتنی است ایران نیز با توجه به تنوع اقلیمی امکانات بسیاری برای رشد و توسعه این شاخه از گردشگری دارد.)

گردشگری تندرستی

اگر به دنبال یک آرامش چند روزه هستید و می‌خواهید فشارهای کاری را رفع کرده و انرژی خود را بازیابید بلیط هواپیمایتان را به یکی از مقاصد معروف در این شاخه از گردشگری تهیه کنید؛ چشمه‌های آب گرم، اسپا و کلاس‌های یوگا از محبوب‌ترین فعالیت‌هایی است که مسافران برای انجام آنها سفر می‌کنند. با توجه به افزایش تمایل به این شاخه از گردشگری، دهکده‌های سلامت به همین منظور ساخته می‌شود.

گردشگری ورزشی

سفر با هدف انجام فعالیت ورزشی خاص، گردشگری ورزشی را شکل می‌دهد. اسکی، غواصی از شاخص‌ترین ورزش‌هایی است که افراد با هدف انجام آن به مقصدی دیگر سفر می‌کنند. بسیاری از کشورها تورهایی ویژه را در فصل‌های مناسب جهت جذب هرچه بیشتر گردشگر ترتیب می‌دهند به طور مثال می‌توان به تورهای اسکی کشور ترکیه که این روزها بسیار محبوب شده اشاره کرد.

گردشگری ماجراجویی

هیجان طلب‌ها حاضرند مسافتی دور را برای انجام یک فعالیت بسیار هیجان‌انگیز طی کنند، صخره‌نوردی، دو و یا پیاده‌روی در سطوح ناهموار و خطرناک، قایق رانی در آب‌های خروشان از فعالیت‌هایی است که برخی مقاصد با توجه به امکانات اقلیمی خود به گردشگران پیشنهاد می‌دهند.

گردشگری پزشکی

هدف از این گردشگری بهر‌همندی از خدمات پزشکی است، سرعت، کیفیت و قیمت از جمله عواملی است که فردی تصمیم می‌گیرد برای طی کردن پروسه‌ی درمانی خود به کشوری دیگر مراجعه کند. مکزیک، سنگاپور و آلمان از مقاصد مهم در این شاخه از گردشگری به حساب می‌آیند.( این شاخه از گردشگری نیز در ایران در حال رشد و توسعه است.)

 

توجه به امکانات موجود در هر کشور و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای توسعه‌ی انواع گردشگری، ارائه‌ی خدمات مناسب و شناساندن جاذبه‌ها برای رشد صنعت گردشگری اهمیت به سزایی دارد؛ این روزها با توجه به تخصصی شدن زیر شاخه‌های این صنعت و رقابت بسیار برای جذب گردشگر، دولت‌ها را بر آن داشته تا به این صنعت حیاتی و مهم توجه بیشتری داشته و برای آن برنامه‌ریزی‌های بلندمدت‌تری کنند. گفتنی است کشور ایران نیز با توجه به تنوع اقلیمی و تاریخی، در بسیاری از شاخه‌های گردشگری می‌تواند بدل به قطبی بین‌المللی شود.

  • مصطفی صفریان برمی
  • ۰
  • ۰

امسال سال توست!


تعطیلات آغازین سال تمام شد و امروز اولین روز کاری سال جدید، به تعبیری اولین روز، همراه شد با آغاز هفته! این آغاز در آغاز شاید بی حکمت هم نباشد. هفته‌ای که هوای فرح بخش پس از چند روز بارندگی، نوید بهترین‌ها را می‌دهد و به قول شاعر ماه و خورشید و فلک درکارند تا امسال سال تو شود.

حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند سال را هرگونه که شروع کنی تا پایان همان است، پس بیاییم و قراری بگذاریم، گرچه به عمل درآوردن این قرار بس دشوار است، اما می‌توان در تحقق آن کوشید، بیاییم این هفته، این آغاز کار، این سال را با دیدی مثبت‌تر با تلاش برای رسیدن به دیدی مثبت‌تر شروع کنیم، این به معنای آن است که در شرایط دشوار هم بتوانیم آرامش فکری خود را حفظ کنیم و اینگونه توفان‌ها را پشت سر بگذاریم.

امسال بیاییم و بیشتر به خومان توجه کنیم، بیاییم برنامه‌ای مدون و پر تلاش را برای خودمان بچینیم، اهدافمان را همین امروز و پیش از آنکه دوباره در هجوم روزمرگی قرار گیریم یادداشت کنیم تا هرکچا که باید به آنها رجوع کنیم، بیاییم و چند قرار ساده با خود بگذاریم:

بیشتر کتاب بخوانیم

همه‌ی ما می‌دانیم که هرچه بیشتر بخوانیم، افق‌های فکری ما گسترده‌تر و دانشمان بیشتر می‌شود، چه بسا حتی تجربه‌ی ما نیز درباره‌ی موقعیت‌های گوناگون افزون شود، حتی شنیده‌ام کسانی که کتاب می‌خوانند به نسبت کمتر پیش‌داوری می‌کنند و می‌توانند ارتباط بهتری با اطرافیانشان برقرار کنند، اما کتاب خواندن یک اثر بی‌نظیر دیگر هم دارد و آن آرامش روحی است؛ بله وقتی ما با داستانی جذاب همراه می‌شویم در قلمروهایی تازه خود را گم می‌کنیم، همراه شدن با شخصیت‌ها یک کتاب ما را از زندگی روزمره، نگرانی‌ها و افکار منفی دور می‌کند، انگار که به یک سفر مجازی در زمان و مکان رفته باشیم.

بیشتر با خانواده و عزیزانمان باشیم

یک واقعیت تلخ وجود دارد، وقتی صحبت از گرفتاری‌های کاری و خستگی می‌شود، اولین کسانی را که فراموش می‌کنیم، اعضای خانواده و عزیزانمان است شاید برای آنکه می‌دانیم آنها شرایط ما را درک می‌کنند، ناگهان به خود می‌آییم و می‌بینیم که چندین و چند روز گذشته و یک بعد از ظهر و یا یک روز کامل را به دور از نگرانی‌ها و مشغله‌هایمان و صحبت درباره‌ی آنها با عزیزانمان نبوده‌ایم؛ شاید امسال بهتر باشد یک روز در هفته را به برنامه‌ای خاص با آنها اختصاص دهیم، تمامی کارهایمان را کنار بگذاریم و چند ساعت را از در کنار هم بودن لذت ببریم.

بیشتر ورزش کنیم

ورزش فقط موجب سلامت جسم نمی‌شود، سلامت روح و ذهن را هم ورزش تضمین می‌کند. ورزش کردن به گواه دلایل ثابت شده‌ی علمی استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد و به عبارتی سطح خوشحالی و حال خوبمان را افزایش می‌دهد. ورزش منظم سبب می‌شود تا ورزیده‌تر شویم و تاثیرات بیرونی آن نه تنها برای خودمان بلکه برای دیگران هم مشهود خواهد بود و همین امر سبب می‌شود تا تصویر ما از خودمان بهبود یابد و ایجاد احساس خوب نسبت به خود و لمس پیشرفتمان بدون شک در افزایش اعتماد به نفس که اساس بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی ماست، به طرز شگفت‌آوری موثر است.

بیشتر سفر کنیم

بیشتر سفر کنیم به همین سادگی! از هر فرصتی برای کشف جهان اطرافمان استفاده کنیم، از سفرهای کوتاه به مقاصد نزدیک گرفته تا سفرهای چند روزه به مقاصد دورتر!  در سفر شما ابعاد و توانایی‌های نامکشوف وجودیتان را می‌یابید، دیدن تازه‌ها و یا دیدن دیدنی‌ها به شکلی تازه، جهانتان را گسترده‌تر می‌کند، تجربه‌های سفر شما را بالغ‌تر و پخته‌تر می‌کندو چه بسا شما را قادر می‌سازد تا راحت‌تر بگیرید. وقتی برای آخر هفته‌ها و تعطیلات خود برنامه ریخته‌اید، انگیزه‌ای قوی در شما ایجاد می‌شود و پرانرژی‌تر روزهای کاری را سپری می‌کنید.

بیشتر کارهای تازه کنیم

در برنامه‌ی سال جدید خود آموختن یک فعالیت تازه را قرار دهید، یک زبان جدید، یک ورزش تازه، یک ساز و ...؛ شاید امسال همان سالی است که قرار است یکی از آرزوهایتان را برآورده کنید، به دنبال آن تصویر ذهنی قدیمی بروید و آموختن را همین بهار آغاز کنید، گاه این کار چندان هم دشوار نیست تنها یک تصمیم‌گیری می‌خواهد و بس تا در مسیرش قرار بگیرد وسپس به سرعت قدم‌ها را بپیمایید.

امسال خود را در برابر خستگی‌های روحی و فکرهای منفی مجهز کنیم، بگذاریم با ریتم زندگی همراه شویم و با حالی خوش این سال شگفت‌انگیز را آغاز کنیم، تردید نکنید که رویدادهای خوش در انتظار شما هستند زندگی پیش روست!

سفرستان سالی پر از موفقیت و سلامتی و سفر را برایتان آرزو می کند.

 

  • مصطفی صفریان برمی